Túlaktuált járművek felhő alapú irányítása különös tekintettel a tapadási határon való működésre

BME Campus - Budapest
PHD
Supervisor:
Ádám BÁRDOS Ph.D.

A kutatási téma részletesebb leírása:

Napjaink autóipari fejlesztéseinek egyik fő mozgatórugóját a vezető nélküli járművek megvalósítása adja. Ennek a törekvésnek várható társadalmi hasznosságát nem kizárólag az emberi erőforrások mérsékelt felhasználása adja. Az emberihez képesti precízebb érzékelés, nagyobb számítási kapacitás, illetve nagyobb számú és gyorsaságú beavatkozási lehetőség balesetek elkerülésén keresztül emberi életeket menthet, illetve gyorsabb és hatékonyabb jármű operációt tehet lehetővé. Érzékelési szempontból különös hasznosságú lehet az egyes közlekedésben résztvevő járművek és esetleges infrastruktúrában elhelyezett érzékelők adatainak egy központi rendszerben való összegyűjtése és kiértékelése. A kiértékelt jelek alapján való döntéshozatal megteremti az alapját a fejlett vezeték nélküli kommunikációs technológiákon keresztüli manuális vagy automatikus teleoperációnak. Ez megvalósulhat pusztán egy ember által vezetett jármű sofőrjének adott támogatás alapján, de jelentheti az irányítás átvételét, illetve az összes közlekedésben résztvevő jármű automatikus irányítását. Itt a megfelelő interfész és rendszerarchitektúra kialakítása jelenti a kutatási téma kihívását. Azonban a járműbe szerelt aktuátorok oldaláról is speciális követelményeket támaszt a megoldás, hiszen szükség van a minden körülmények közötti biztonságos és megbízható működésre. A modern járművek egyre több lehetőséget biztosítanak a járműdinamikába történő beavatkozásra: kerekenként vezérelhető hajtó és fékező nyomaték, tengelyenkénti kormányzás stb. Ez lehetőséget biztosíthat az aktuátorok redundanciájára, illetve kritikus esetekben, baleset elkerülésére különlegesen flexibilis (ember által nem megvalósítható) manőverek véghezvitelére. Ez azonban a jármű mozgásszabályzásának és a beavatkozó erők allokációjának szempontjából jelent kidolgozandó feladatokat a kutatási témában.